April 3, 2011

..Marmer @ Marble Chiffon Cake..


Selalunye asyik buat chiffon pandan je.kali ni sengaja mencabar diri sendiri untuk buat kek chiffon marble pulak.Alhamdulillah,menjadi juga walaupun tak secantik kek Kak Rima (di sini).Ape pun,terima kasih kerana sudi berkongsi resipi.kepada Kak Hana,thanks sebab sudi translate resipi ni untuk kemudahan bersama.boleh tengok resipi tu di sini..sifu2 belaka diorang ni..mesti tergoda tengok produk yang mereka hasilkan..layan..


Bahan-bahan
Bahan A
7 biji telur putih
1/2 sudu teh cream of tartar
100g gula
Bahan B
7 biji kuning telur
100g gula
175g tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
75ml minyak masak
150ml susu segar
1/2 sudu teh garam
1 sudu besar serbuk koko
1 sudu teh coklat emulco

Cara-cara
1. Panaskan oven pada suhu 170C.
2. Pukul kuning telur dan gula menggunakan whisk . Masukkan susu segar dan juga minyak. Kemudian masukkan tepung dan juga baking powder yang telah diayak. Kacau sebati. Ketepikan.
3. Dalam mangkuk lain, pukul putih telur dan juga cream of tartar sehingga berbuih. Masukkan gula sedikit demi sedikit dan teruskan memutar sehingga soft peak (terbalikkan adunan tak jatuh)
4. Ambil 1/3 adunan putih telur dan masukkan ke dalam adunan kuning telur. Kacau sebati perlahan-lahan. Kemudian satukan semua dan kacau sebati lagi perlahan-lahan.
5. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko dan juga coklat emulco. Sebatikan.
6. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. (Loyang tak perlu di gris minyak/butter).
7. Bakar selama 45 minit. Sejurus keluar dari oven terbalikkan loyang dan biarkan sejuk baru sisip kek dengan pisau.
8. Potong dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment